САЙМЪН ФИЛИПС
13 Май 2015Легендарният британски барабанист и продуцент, САЙМЪН ФИЛИПС (бивш TOTO) идва у нас на 13 май за първи път.
Концертът в Sofia Live Club ще се състои по покана на самия клуб и е част от европейското турне Second Orbit 2015.
САЙМЪН ФИЛИПС ще бъде съпровождан от други виртуози - АНДИ ТИМЪНС, СТИЙВ УИЙНГАРТ и ЪРНЕСТ ТИБС, с които ще представи албума 'PROTOCOL II'.
Специално за българските фенове, барабанистът ще изсвири и някои любими парчета от по-старите албуми, както и чисто нови пиеси от предстоящия студиен албум.
ФИЛИПС е свирил не само с ТОТО, но с JUDAS PRIEST, THE WHO, TEARS FOR FEARS, МАЙК ОЛДФИЙЛД, ГАРИ МУУР, ДЖО САТРИАНИ и много (наистина много) други.
Няколко седмици преди шоуто, говорим със САЙМЪН по телефона, а то има какво да каже, защото знае и е видял много - можете да слушате и прочетете интервюто долу.
едно интервю на Васил Върбанов
слушай тук
снимки от среща с фенове: Иван Драндийски
ЗДРАВЕЙТЕ ГОСПОДИН ФИЛИПС, КАК СТЕ?
Чудесно, благодаря, тук в слънчевия Лос Анджелис.
ПРИ ЧОВЕК КАТО ВАС, С КАРИЕРА КАТО ВАШАТА, НЕ Е ЛЕСНО ДА РЕШИШ, ОТКЪДЕ ДА ЗАПОЧНЕШ РАЗГОВОРА, НО НАШИЯТ ПЪРВИ ВЪПРОС ЩЕ БЪДЕ – КОИ СА ГРУПИТЕ, С КОИТО НИКОГА НЕ СТЕ СВИРИЛИ?
А, имате предвид, тези с които не съм свирил, но съм искал да свиря, така ли? Бих казал, че ако се върнем назад, в самото начало на 70-те, бих искал да съм свирил с YES, JETHRO TULL, MAHAVISHNU ORCHESTRA или RETURN TO FOREVER, STAN KENTON BAND, всъщност с много и различни групи.
В КАРИЕРАТА ВИ ИМА ПОНЕ ДВЕ ПОСОКИ – КАТО ПЪЛНОПРАВЕН ЧЛЕН В ГРУПИ, НО СЪЩО И КАТО СЕСИЕН МУЗИКАНТ В МНОГО ЗАПИСИ....КОЯ Е ОСНОВНАТА РАЗЛИКА МЕЖДУ ДВЕТЕ?
Основната разлика е в понятието БИЗНЕС. На практика, когато основаваш група с някого, вие все едно правите фирма. Ставате бизнес партньори, така че там проблемите са много много различни.
Тук не се занимаваш само с правенето на музика – композиране, текстове, записи, турнета. Когато си член на група, това не е основното и единственото – става дума и за финансите. Както и цялата мениджърска страна на нещата – отношенията със звукозаписната компания, както и взимането на решения.
А тези решения, понякога, може да се окажат много опасна почва, защото като музикант, ти си емоционално свързан със своя продукт – с твоята музика. В същото време, от бизнес гледна точка, трябва да решиш адски важни неща като – можем ли да си позволим да превозим апаратурата ни до Австралия, примерно, и колко силно всъщност е желанието ни да свирим точно в Австралия? Да, ок, искаме да свирим там, но каква полза ще донесе това за кариерата ни? Ще загубим ли много пари, ако го направим?
Ето такива неща започват да се намесват, когато станеш член на група. Сценарият става съвсем различен.
ДА, ПРЕЗ ГОДИНИТЕ ВИДЯХМЕ ДОСТА ГРОЗНИ НЕЩА, ДОРИ ПРИ НЯКОИ ОТ НАЙ-УВАЖАВАНИТЕ ГРУПИ, ЯВНО БИЗНЕС ИДЕЯТА Е НЕОБХОДИМОТО ЗЛО В МУЗИКАТА, КАЖЕТЕ НИ ОБАЧЕ – ТАЗИ ГОДИНА ИЗДАВАТЕ ТРЕТАТА ЧАСТ НА ПРОЕКТА PROTOCOL, КОГА ДА ОЧАКВАМЕ ЧЕТВЪРТАТА?
Хм, честно казано, за мен ‘Protocol III’ се появи твърде бързо след ‘Protocol II’ – вероятно най-бързата поредица от албуми в моята лична звукопазисна история.
ГОДИНА И ПОЛОВИНА, НАЛИ ТАКА?
Да, и има няколко причини за това… Едната е, че след като вече не бях част от TOTO, соловият ми проект се превърна в основния ми бизнес и можех да му се отдам изцяло. Един от проблемите преди това беше това, че независимо какво правя, винаги имаше и нещо свързано с ТОТО. И въпреки, че имаше периоди, в които групата не правеше нищо, пак бяхме заети с нея. Всичко това не ми позволяваше да се фокусирам в бизнес аспектите на кариерата на солов артист.
Така че, сега, когато TOTO са извън живота ми, имам свободата да се отдам ва самостоятелните си занимания. И е странно как се случват нещата – внезапно беше време за нов албум. Казах си, виж ти, ще направя турен в Европа през април и май, ще свиря и в София – хайде да запиша албума – седнах и започнах да композирам и успях да го направя.
ТОВА ЗА ВАС, САЙМЪН, ЩЕ БЪДЕ ВТОРИ КОНЦЕРТ В СОФИЯ – ПЪРВИЯТ БЕШЕ ПРЕДИ 15-ТИНА ГОДИНИ С TOTO…ДАЛИ СИ СПОМНЯТЕ НЕЩО ОТ ОНОВА ПЪРВО ПОСЕЩЕНИЕ?
Честно казано, беше преди доста време. Обаче си спомням, че беше последният концерт от особено дълго европейско турне. В онзи момент, всеки от нас вече искаше всичко да свърши и да се прибере у дома. Това е съвсем нормално, след като си бил толкова време на път.
Другото, което помня, тай като самият аз от години съм почитател на българската народна музика, беше ми любопитно, дали всъщност някой ще разбере, какво имам предвид. Човекът, който се грижеше за нас и беше нещо като наш тур мениджър в София, се оказа, че знае много добре, за какво става дума и след това започна да ми праща дискове с български фолклор.
Така че, как мога да забравя това! Беше страхотно за мен, внезапно да открия една друга истинска музика. Наистина великолепно и винаги ще го помня.
ОСВЕН ФАНТАСТИЧЕН БАРАБАНИСТ, ВИЕ ИМАТЕ И СЛАВАТА НА НЕВЕРОЯТЕН ПРОДУЦЕНТ. КАЖЕТЕ НИ, С РАЗВИВАНЕТО НА ТЕХНОЛОГИИТЕ, ОСТАНА ЛИ НЕЩО, КОЕТО ВСЕ ОЩЕ ДА НЕ Е ПОСТИГНАТО В ЗВУКОЗАПИСА, НЕЩО, КОЕТО ОЩЕ МОЖЕ ДА СЕ РАЗВИВА?
Интересен въпрос. Проблемът е, че напоследък идеята, че всеки може да записва стана широко разпространена. За някои, това може да е хубаво, но аз определено мисля, че не е никак добре. Да си купиш някакъв софтуеър и да го качиш на лаптопа си и да си мислиш, че едва ли не, вече си звуков инженер или музикален продуцент. Ами, не си, изобщо не си.
Не може да си сравни с това, да влезеш в професионално студио, в което има нужното оборудване, несравнимо по-добро от това, което можеш да събереш вкъщи. Но има и нещо по-важно, което не можеш да си купиш по този начин – умения и знания - експертност. Звуков инжнер, който знае, как да запише всеки инструмент.
Уви, това вече започва да липсва днес в музикалния бизнес и звукозаписната индустрия. А продължава да е ужасно важно. В същото време, модата отиде към концепцията: “О, вече нямаме нужда от такива работи, можем да си направим това в къщи". Това е тъжно, защото много звукови инженери си загубиха работата, а също и много студийни комплекси затвориха, защото няма достатъчно работа. Знам това от първа ръка, защото самият аз имам професионално студио – това е много тежък бизнес.
Самият аз, обаче, съм се посветил на това – моята страст е именно звукозаписната индустрия и записването на музика, така че ще продължавам, докато мога, защото за мен е много важно записът да звучи наистина добре.
ВСЪЩНОСТ, НЕ ГОВОРЕХ ЗА МОДИТЕ, А ПО-СКОРО ПИТАХ, ДАЛИ СПОРЕД ВАС ВСИЧКО Е ПОСТИГНАТО В ЗВУКОЗАПИСА ОТ ТЕХНОЛОГИЧНА ГЛЕДНА ТОЧКА...ИМА ЛИ КАКВО ОЩЕ ДА СЕ ОТКРИВА, ДА СЕ ПОДОБРЯВА В СТУДИЙНАТА ТЕХНИКА?
Всъщност няма. Повечето оборудване, което се използва за записване на музикални инструменти днес, си е същато, което се използва вече от 50 години. Хората, които използват един класически микрофон произведен през 1963 знаят, че ако все още работи, той ще звучи по-добре от какъвто и да било микрофон произведен днес. И това наистина е така.
Има си и определена мода в изпозването на винтидж апаратурата – например да записваш с пулт Neve. Един такъв пулт, произведен през 1973 - модел 1868 или 1878, звучи невероятно и невъобразимо по-добре от всичко, което се прави в наши дни.
Единственото нещо, което се развива напоследък са компютрите и софтуеъра и начините, по които можеш да обработваш звука след това. Някои от тях определено са много ценни и можеш да постигнеш изумителни резултати.
Особено, ако говорим за постпорудкция или в радио бизнеса – при правенето на реклами и джингли. С някои от тези програми, можеш да си направиш живота много по-лесен на това ниво. Обаче, когато говорим за записването на музика от инструменти, преди да стигне тя до компютъра и харддиска, концепцията по същество не се е променила вече от 70 години насам. НЕ можеш да измислиш отново колелото...всъщност можеш да се опиташ да пресъздадеш нов елемент от оборудването, достатъчно добър и надежден, колкото и старата техника, но просто ще бъде ужасно скъпо.
МЕЖДУ ДРУГОТО, ГЛЕДАХТЕ ЛИ ФИЛМА ‘WHIPLASH’…ЗА ОНЗИ МЛАД БАРАБАНИСТ?
Да, бях поканен на една от предварителните прожекции.
ФИЛМЪТ ПОСТАВЯ РЕДИЦА ФИЛОСОФСКИ ВЪПРОСИ, НО МОЯТ КЪМ ВАС Е, КОЙ, ОСВЕН САЙМЪН ФИЛИПС, СПОРЕД ВАС, Е НАЙ-ВЕЛИКИЯТ БАРАБАНИСТ ЗА ВСИЧКИ ВРЕМЕНА?
Охххх, хахахаха....
НО МОЛЯ, КАЖЕТЕ САМО ЕДНО ИМЕ!
Продължавам да мисля, че това е БЪДИ РИЧ! Въпреки че от стилова гледна точка, той е в един съвсем различен свят – именно той е най-великият барабанист, който някога се е раждал. Струва ми се, че повечето барабанисти и музиканти биха казали същото. Наистина изумителен барабанист. Обаче всъщност, в музиката не трябва да се правят такива сравнения, както се правят в спорта. Музиката е изкуство, така че е безмислено да кажем, че един музикант е по-добър от друг, защото вероятно и двамата имат нещо много силно.
И все пак, ако трябва да кажа едно име, то би било БЪДИ РИЧ – най-великият барабанист в историята.
А АКО ВИ ПОПИТАМ, КОЙ Е НАЙ-ВЕЛИКИЯТ БАСИСТ – ЩЕ ОТГОВОРИТЕ ЛИ МАЙК ПОРКАРО, ЛЕКА МУ ПРЪСТ?
Ха хал отново ще кажа, това не е съревнование. МАЙК беше най-добрият в това, което правеше и направи. Имаше много специфичен начин и стил на свирене. Неговата точност на изпълнение и груув бяха отлични. В интерес на истината, точно за това си говорехме на погербението му – в къщата на семейство ПОРКАРО много често задавали въпроса на бащата, ДЖО ПОРКАРО, кой свири най-точно, най-прецизно – ДЖО, ДЖЕФ, СТИЙВ или МАЙК, а старият ДЖО винаги отговарял – ‘MIKE’!
Знаете ли, че МАЙК започва като първия барабанист на групата...ъъъ, на семейството, не ДЖЕФ. Но в крайна сметка ДЖЕФ става барабанистт, а МАЙК басист. МАЙК наистина беше най-точен – много интересна история – имаше феноменален, много точен груув.
Обаче, МАЙК щеше да бъде първият да признае, че не е най-добрият басист на земята, ако го сравняваш със СТАНЛИ КЛАРК или ДЖАКО ПАСТОРИЪС. Макар и те да са в съвсем различен свят. Пак подчертавам, това не е състезание, не е спорт. Не е като да определиш, кой е по-добър пилот - НИКО РОЗБЕРГ или ЛУИС ХАМИЛТЪН...въпреки, че и там е трудно да кажеш кой е. Музикантите не трябва да се сравняват по този начин.
НАПЪЛНО СЪМ СЪГЛАСЕН, НО В СЪЩОТО ВРЕМЕ ИМАМ ОЩЕ ЕДИН ТАКЪВ ГЛУПАВ ВЪПРОС КЪМ ВАС – КОЙ Е НАЙ-ЗАБЕЛЕЖИТЕЛНАТА ФИГУРА В МУЗИКАТА ОТ ВАША ГЛЕДНА ТОЧКА – НЕ Е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ДА Е МУЗИКАНТ, МОЖЕ ДА Е ПРОДУЦЕНТ ИЛИ ДА Е СВЪРЗАН ПО ДРУГ НАЧИН С МУЗИКАТА.
Ох, о боже, това е твърде мащабен въпрос.
ЗНАМ, ОСВЕН ТОВА ИЗИСКВА И МНОГО СЕМПЪЛ ОТГОВОР...
Добре, ако леко свием призмата на въпроса... Ако говорим за някой, който винаги е искал да направи нещо различно, по някакъв начин се е опитвал отново да открие колелото и в същото време е търсел и извън музиката – в технологиите например... и начина на представяне на нещата – един от хората, за които се сещам е ПИТЪР ГЕЙБРИЪЛ. Защото той винаги прави нещо малко по-различно от другите и винаги се опитва да разкъса опаковката. А когато работиш с ПИТЪР, ти никога не си съвсем сигурен, дали си направил правилното нещо или не, защото според мен и самият той няма точен план, просто се стреми да направи нещо по-различно.
В 9 от 10 случая ще изсвириш нещо и той няма да е напълно доволен, но внезапно ще направиш нещо неочаквано, което ще промени цялостната насока на парчето и готово. Всъщност, той иска това – да се измислят нови неща. От такава гледна точка, ПИТЪР ГЕЙБИЪЛ е удивителен и успява през всичките тези години да запази този свой дух, да не можеш да определиш, за какво точно става дума, защото винаги се стреми към различното. Това заслужава възхищение.
ОТ НЯКОЛКО ДЕСЕТИЛЕТИЯ В СВЕТА НА МУЗИКАТА СЪЩЕСТВУВА И ПОНЯТИЕТО ‘АЛТЕРНАТИВНИ ГРУПИ’ И ‘АЛТЕРНАТИВНИ МУЗИКАНТИ’. ДОРИ АКО СЕ ВЪРНЕМ В СРЕДАТА НА 70-ТЕ, КОГАТО ВЪВ ВАШАТА РОДНА ВЕЛИКОБРИТАНИЯ ИЗБУХНАХА ПЪНК БАНДИТЕ. КЛИШЕТО ТВЪРДИ, ЧЕ ТОВА СА МУЗИКАНТИ, КОИТО ПО ПРИНЦИП НЕ МОГАТ МНОГО МНОГО ДА СВИРЯТ...САМИЯТ ВИЕ, КАТО СУПЕР МУЗИКАНТ, ИМАЛИ ЛИ СТЕ СЛУЧАЙ В ЖИВОТА СИ, КОГАТО СТЕ БИЛИ ВПЕЧАТЛЕН ОТ АЛТЕРНАТИВНИ МУЗИКАНТИ, НО ИСТИНСКИ, ДЪЛБОКО ВПЕЧАТЛЕН.
Да, ДЕЙВ ГРОЛ. Той е започнал като алтернативен музикант в NIRVANA – там нещата са доста сурови – учат се да свирят на инструментите си в движение. Млади момчета, които не са много добре обучени музиканти, но успяха да се научат, а самият той, очевидно е имал много силна визия и амбиция и вижте го докъде стигна днес. Групата му е невероятна. Той започва като барабанист, сега е китарист и певец и всичко, което прави е страхотно. Наистина много харесвам FOO FIGHTERS – те са жестока група.
ДА, А ОСВЕН ТОВА ПРАВИ И ФИЛМИ – НАИСТИНА СТРАШНА ПОРЕДИЦА И КОЛКО УВАЖЕНИЕ КЪМ ТРАДИЦИИТЕ...ПОСЛЕДНИЯТ ВЪПРОС НЕМИНУЕМО Е ЗА СВЕТА И ТОВА, КОЕТО СЕ СЛУЧВА ДНЕС...НЕЩАТА СЯКАШ СЕ ОБЪРКАХА...ТОЛКОВА ПРОБЛЕМИ, КОИТО НЕ БЯХА ТАКА ОЧЕВИДНИ ДОПРЕДИ САМО 4 ГОДИНИ НАПРИМЕР...ОПТИМИСТ ЛИ СТЕ ЗА БЪДЕЩЕТО НА ЧОВЕЧЕСТВОТО?
Да, има адски много неща за оправяне, това мога да кажа. Ние в музикалния бизнес, определено сме затворени в нашия пашкул, а в него лесно можеш да забравиш, че навън има един цял много голям свят.
Това, което се случва днес, според мене е много тъжно, особено като се има предвид, че в основата на всичко отново е религията. Религията продължава да е причината, хората на този свят да се бият. А според мен, това е напълно безсмислено.
Защото става дума, на практика, за едно и също нещо, всички религии са еднакви, просто някои се опитват да вярват по различен начин, но според мен, твърде много хора използват религията като извинение за насилието. Не може така.
И без да навлизам твърде надълбоко в това, в което аз вярвам, защото от религиозна точка може да шокирам някои, но не съм тук, за да говорим за това, смятам всичко това за страшно жалко, защото продължава вече от хиляди години – насилие в името на религията. Точно това се случва и в момента, а религията е само извинение. А всъщност идеята на религиите съвсем не е тази.
ЗА СЪЖАЛЕНИЕ, ТОВА Е САМО ЕДНО ОТ НЕЩАТА, КОИТО СЕ СЛУЧВАТ – ВИЖТЕ ТУК В ЕВРОПА – РУСИЯ И УКРАЙНА – ТОВА НЕ Е РЕЛИГИЯ, ПО-СКОРО ВОЙНА ЗА ВЛАСТ, ВЛИЯНИЕ И ПАРИ...ИЛИ МОЖЕ БИ, В КРАЙНА СМЕТКА, ТОВА Е СЪЩОТО НЕЩО...
Да, така е, досега говорех за една друга част от света.
БЛАГОДАРЯ, ЗА НАС БЕШЕ ЧЕСТ, ЗАПИСВАМЕ ИНТЕРВЮТО НА ЕДИН СТАР КЛАСИЧЕСКИ ПУЛТ 'АRRAKIS'...
О, и съм сигурен, че звучи великолепно, нали...
слушай тук
права Тангра Мега Рок
Новини
- Неочаквано загубихме КИРИЛ МАРИЧКОВ!
- ДЕЙВИД ГИЛМОР би свирил с BODY COUNT и на концерт - ето ги във ВИДЕО
- ДНЕС в предаването 'BRAZZ JAMBOREE' на ВИЛИ СТОЯНОВ от 14:00
- Първото ново парче на DREAM THEATER с МАЙК ПОРТНОЙ - 'Night Terror'
- Програма за концерта на MADBALL в София тази вечер - вече НЯМА БИЛЕТИ
реклама
Tangra Top 40
- 1The Emptiness Machine
LINKIN PARK - 2The Piper's Call
DAVID GILMOUR - 3New Waters
ODD CREW - 4Това не е тъжна песен
ХОРИЗОНТ - 5Raise The Red Flag
MARILYN MANSON